dimecres, 15 de gener del 2014

ANTE LOS CONFLICTOS...CALMA Y SERENIDAD

Hoy en Ciudadanía hemos leído dos historias sobre cómo enfrentarnos a los conflictos. Aquí las tenéis para que podáis llerlas siempre que queráis.

ESTRATÈGIES PER CALMAR-NOS I RESOLDRE CONFLICTES

Els pares del Pau han marxat a visitar uns familiars i ell s’ha volgut quedar a casa tot sol. Obre un llibre, però no aconsegueix seguir el fil, perquè té el cap en un altre lloc. Intenta dibuixar, però no se sent inspirat ni creatiu. Finalment pensa que la música l’ajudarà a trobar-se millor i es posa una cançó que els va deixar la mestra per fer una visualització.
Amb els primers compassos s’adona que la música el fa sentir... el fa sentir.... no troba la paraula que defineix el seu estat. Només sap que es troba bé, que res no el preocupa i que no hi ha, ara mateix, cap lloc en el món millor que el lloc on és: dins seu.
HISTÒRIA D’UNA TORTUGA
VET AQUÍ QUE UNA VEGADA HI HAVIA UNA TORTUGA PETITA QUE NO LI AGRADAVA L’ESCOLA. ES DEIA TORTUGUETA. ELLA EL QUE VOLIA ERA QUEDAR-SE A CASA O BÉ ANAR A VOLTAR TOT EL DIA PEL CARRER.LA TORTUGUETA PENSAVA QUE ERA MASSA DIFÍCIL PROVAR D’ESCRIURE, MASSA DIFÍCIL LLEGIR LLIBRES O FER MATEMÀTIQUES. LI AGRADAVA MOLESTAR ELS SEUS COMPANYS, PRENDRE’LS EL LLAPIS, AMAGAR ELS FULLS… NO LI AGRADAVA COMPARTIR I NO LI AGRADAVA ESCOLTAR ELS SEUS MESTRES. TROBAVA MASSA DIFÍCIL SEGUIR LES NORMES DE L’ESCOLA. TAMBÉ TROBAVA MASSA DIFÍCIL NO ENFADAR-SE.
CADA DIA LA TORTUGUETA ES DEIA A ELLA MATEIXA QUE INTENTARIA NO POSAR-SE EN PROBLEMES. PERÒ CADA DIA S’ENFADAVA, SE SENTIA FRUSTRADA I LLAVORS FEIA ALGUNA COSA QUE NO HAVIA DE FER I JA TENIA PROBLEMES. SENTIA COM SI NO TINGUÉS CONTROL SOBRE EL QUE FEIA. 
LES ALTRES TORTUGUES NO VOLIEN JUGAR AMB ELLA  I
LA TORTUGUETA ES VA COMENÇAR A SENTIR SOLA I DOLENTA. 
tortuga3.jpg

UN DIA QUE LA TORTUGUETA SE SENTIA PITJOR QUE MAI ES VA TROBAR AMB LA TORTUGA MÉS GRAN I MÉS VELLA DEL SEU BARRI. ERA LA TORTUGA SÀVIA QUE TENIA MES DE 200 ANYS I SABIA MOLTES, MOLTES COSES. LA VELLA TORTUGA SÀVIA VA PREGUNTAR A LA TORTUGUETA:
“ÉS QUE TINC UN PROBLEMA MOLT GRAN. SEMPRE QUE ESTIC ENFADADA O FRUSTRADA NO EM PUC CONTROLAR. SEMPRE ESTIC AL MIG DE BARALLES I
EM SEMBLA QUE NINGÚ  M’ESTIMA” 
LA VELLA TORTUGA SÀVIA ERA MOLT AMABLE I VA VOLER AJUDAR
LA TORTUGUETA

–“MIRA –LI VA DIR- ET DIRÉ UN SECRET. LA SOLUCIÓ DELS TEUS PROBLEMES LA TENS TU. LA SOLUCIÓ ESTÀ AMB TU, VAGIS ON VAGIS”.   
LA TORTUGUETA NO HO ENTENIA. – “ÉS LA TEVA CLOSCA, LA TEVA CLOSCA… ÉS PER AIXÒ QUE TENS UNA CLOSCA. SEMPRE QUE ESTIGUIS ENFADADA, O ET SENTIS FRUSRTADA O PREOCUPADA, TU EL QUE HAS DE FER ÉS ENTRAR DINS TEU”  LA VELLA TORTUGA SÀVIA LI VA EXPLICAR ENCARA MÉS BÉ.- “QUAN SIGUIS DINS TEU, POTS SEGUIR AQUESTS PASSOS:  Em dic a mi mateix/a:  
  1. STOP”
  2. Respiro fondo
  3. Dic com em sento 
  4. Quin problema tinc. 
- DESPRÉS DESCANSA FINS QUE ELS TEUS SENTIMENTS NO SIGUIN TAN FORTS, FINS QUE ET SENTIS CALMADA” 
LA VELLA TORTUGA SÀVIA VA ENSENYAR A LA TORTUGUETA COM POSAR-SE DINS LA CLOSCA PER CALMAR-SE.
HO VEIEU? FEU AIXÍ: CREUEU ELS BRAÇOS PER DAVANT DEL PIT, LLAVORS DIGUEU-VOS A VOSALTRES MATEIXOS STOP, DESPRÉS RESPIRO PROFUNDAMENT, DIC COM EM SENTO I QUIN PROBLEMA TINC. 

LLAVORS LA VELLA  TORTUGA SÀVIA VA DIR: “ARA JA HO SAPS,
LA PRÒXIMA VEGADA QUE TINGUIS PROBLEMES ENTRA DINS TEU I CALMA’T”
 A LA TORTUGUETA LI VA AGRADAR LA IDEA I HO VA VOLER PROVAR .
L’ENDEMÀ, A L’ESCOLA, LA TORTUGUETA ESTAVA FENT FEINA QUAN UN COMPANY ES VA POSAR A MOLESTAR-LA. VA SENTIR COM ES COMENÇAVA A ENFADAR I JUST QUAN ANAVA A PEGAR-LO ES VA RECORDAR DEL QUE LA VELLA SÀVIA TORTUGA LI HAVIA DIT.
LA TORTUGUETA SABIA QUE ESTAVA ENRABIADA I ES VA VOLER CONTROLAR, AIXÍ ÉS QUE VA POSAR ELS BRAÇOS, EL CAP I LES POTES DINS LA CLOSCA. LLAVORS ES VA DIR A ELLA MATEIXA “STOP”, VA RESPIRAR PROFUNDAMENT I VA DIR “ESTIC ENFADADA I ALGÚ M’ESTÀ MOLESTANT!”
LA TORTUGUETA ESTAVA CONTENTA DE VEURE QUE ERA AGRADABLE ESTAR DINS SEU, QUE S’HI ESTAVA BÉ. AVIAT ES VA SENTIR TRANQUIL.LA. QUAN VA SORTIR ES VA QUEDAR SORPRESA DE VEURE QUE LA SEVA MESTRA ESTAVA SOMRIENT. LI VA DIR QUE SE SENTIA MOLT ORGULLOSA D’ELLA.  

AIXÒ, LA TORTUGUETA HO VA PRACTICAR UNA VEGADA I UNA ALTRA I UNA ALTRA, MOLTES VEGADES. SEMPRE QUE SENTIA QUE ALGUNA COSA LA PREOCUPAVA, ES POSAVA DINS LA CLOSCA I ES CALMAVA. QUAN ALGÚ LA PEGAVA O L’EMPIPAVA, O QUAN LA FEINA DE L’ESCOLA ERA MOLT DIFÍCIL PER ELLA, ANAVA DINS SEU I DESCANSAVA. LA TORTUGUETA SE’N SENTIA MOLT ORGULLOSA. 

DESPRÉS D’UNES SETMANES, LA TORTUGUETA VA DESCOBRIR QUE ALS SEUS AMICS ELS AGRADAVA JUGAR AMB ELLS I QUE LA FEINA LI SEMBLAVA MÉS FÀCIL. SE SENTIA FELIÇ.

LA TORTUGUETA MAI MÉS VA PENSAR QUE ERA DOLENTA.  
                                           Conte de l'Anna Carpena ( Ed. socioemocional)

                       QUÈ DECIDEIXES PORTAR AL TEU COR

Us adjunt una història que acabo de llegir i he trobat interessant de'n Jordi Gutierrez.
Remarca de nou la necessitat de ser conscients de la nostra actitud davant la vida.
El conte ens explicar la situació d'un professor compromès i estricte, conegut també pels seus alumnes com un home just i comprensiu.
En acabar la classe, aquest dia d'estiu, mentre el mestre organitzava uns documents damunt del seu escriptori, se li va apropar un dels seus alumnes i en forma desafiadora li va dir:
- Professor, el que m'alegra d'acabar les classes és que no hauré d'escoltar més les seves ximpleries i podré descansar de veure-li aquesta cara avorrida.
L'alumne estava alçat, amb semblant arrogant, tot esperant que el mestre reaccionés ofès i descontrolat.
El professor va mirar a l'alumne per un instant i en forma molt tranquil•la li va preguntar:
- Quan algú t'ofereix alguna cosa que no vols, ho reps?
L'alumne va quedar desconcertat per la calidesa de la sorprenent pregunta.
- Per descomptat que no -va contestar de nou en to despectiu el noi.
- Bé, -va prosseguir el professor-, quan algú intenta ofendre'm o em diu alguna cosa desagradable, m'està oferint alguna cosa, en aquest cas una emoció de ràbia i rencor, que puc decidir no acceptar.
- No entenc a què es refereix -va dir l'alumne confós.
- Molt senzill, -va replicar el professor-, tu m'estàs oferint ràbia i menyspreu. Si jo em sent ofès o em pos furiós, estaré acceptant el teu regal, però jo prefereixo obsequiar-me la meva pròpia serenitat.
- Noi, -va concloure el professor en to gentil-, la teva ràbia passarà, però no tractis de deixar-la amb mi, perquè no m'interessa, jo no puc controlar el que tu portes en el teu cor però de mi depèn el que jo porti en el meu.

PD Cada dia, en tot moment, tu pots escollir què emocions o sentiments vols posar en el teu cor i el que triïs ho tindràs fins que ho decideixis canviar-ho.
És tan gran la llibertat que ens dóna la vida que fins a tenim l'opció d'amargar-nos o ser feliços
Què tries tu?



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada